Syrco Bakker kreeg in december 2018 zijn tweede Michelinster voor restaurant Pure C in Cadzand en Rob Clarijs won in april 2019 de befaamde internationale koffiewedstrijd Coffee Masters in Londen. Ze laten zich al een aantal jaren zien op het hoogste niveau binnen hun vakgebied. Syrco is naast chef-kok ook oprichter van Hierbas de Las Dunas, een kruidenlikeur gemaakt van lokale Zeeuwse kruiden en Rob richtte een aantal jaren terug De Zeeuwse Branding op, dat zich richt op het hogere segment horeca in Zeeland. En dat brengt ons bij het volgende dat de twee gemeen hebben: Zeeland.

Rob, geboren en getogen in Zierikzee, richtte in 2015 zijn koffiemerk De Zeeuwse Branding op om zo Zeeland niet alleen te voorzien van specialty koffie, maar ook om zijn provincie op de kaart te zetten. Syrco, opgegroeid in Brabant, werd in 2009 verliefd op Zeeland toen hij bij restaurant Oud Sluis*** onder de hoede werd genomen van Sergio Herman. Inmiddels staat hij bekend om zijn befaamde gerechten met lokale Zeeuwse producten. Beide heren hebben dus niet zomaar een connectie met Zeeland, maar het Zeeuwse water stroomt bij ze door de aderen.

Wat bij Syrco ook door zijn aderen stroomt is Indonesisch bloed. En dat proef je in zijn gerechten, want daarin refereert hij graag naar zijn half Indonesische afkomst.

Herkomst

De Indonesische roots van Syrco smelten samen met de Zeeuwse roots van Rob in Oostenwind, een koffie waarbij herkomst essentieel is. Tijdens het bezoeken van de koffieplantages in Indonesië bleek de Balinese koffie uit de Kintamani bergen de perfecte boon. In de afgelopen jaren heeft de Indonesische koffiescene een verschuiving meegemaakt waarbij meer boeren koffiebonen van specialty kwaliteit produceren om te voldoen aan de marktvraag naar koffie van verfijndere kwaliteit.

De oprichters van het Karana-verwerkingsstation, Rodney en Edi, verwerken koffie die geproduceerd wordt in Kintamani, een regio gelegen aan de westzijde van de actieve vulkanische berg Gunung Batur. De smaak van deze Kintamani koffie is enorm verbeterd dankzij het beter sorteren en verwerken van de koffiebessen, zoals het drogen in speciaal ontworpen droogrekken. Vaak vindt dit droogproces buiten plaats, maar het nadeel hiervan is het effect dat het weer op het proces kan hebben (zoals temperatuurveranderingen, regen, enz.). Door een kas te bouwen en de bonen daarin te laten drogen, kan Edi het droogproces beter controleren met een schonere koffie met heldere uitgesproken smaken tot gevolg.

De koffie is door Rob zelf geïmporteerd, van het verwerkingsstation direct naar de branderij, zonder tussenhandelaren: fair chain.

Koffiebeleving

Om deze unieke koffie zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen is een gemiddelde mok of kopje natuurlijk niet toereikend. Daar is special servies voor nodig. Daarom hebben Syrco en Rob samen met designstudio Attach Studio – die zich richt op kleinschalige projecten waarin interieur- en productontwerp in combinatie met beleving centraal staan – een eigen porseleinen servies ontwikkeld. Dit servies is ontworpen om de drinkervaring te vergroten, zowel in drinkgemak als esthetisch, ontworpen als ware samensmelting.

Oostenwind is een creatie van Syrco en Rob en is niet zomaar een koffie, maar een samenwerking van vakmanschap, herkomst en ambitie.